Εστάλη στις 6/5/2020, επιστολή, με τις υπογραφές (20) είκοσι Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου ΠΕ 11, μεταξύ των οποίων και του Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου ΠΕ 11 του ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης, προς το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων (Υπουργό, Υφυπουργό), τη Γενική Γραμματεία Π/θμιας & Δ/θμιας Εκπ/σης & Ειδικής Αγωγής, τη Διεύθυνση Φυσικής Αγωγής και τον Πρόεδρο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.). Το θέμα του εν λόγω εγγράφου αφορούσε το μάθημα της Φυσικής Αγωγής στο πλαίσιο του νέου προς ψήφιση νομοσχεδίου για την παιδεία.  

 

Το περιεχόμενο της επιστολής:

 

Βασιζόμενοι στην αμοιβαία συνεργασία μας, ως Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου Φυσικής Αγωγής, χαιρετίζουμε κάθε προσπάθεια που έχει στόχο την ενδυνάμωση και αναβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Σας παραθέτουμε τις απόψεις μας επί του νέου νομοσχεδίου, για το μάθημα της ΦΑ. 

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (Π.Ο.Υ.) η σωματική αδράνεια (δηλαδή η έλλειψη φυσικής δραστηριότητας) είναι ο τέταρτος σημαντικότερος παράγοντας κινδύνου σε όλο τον κόσμο, προκαλώντας περίπου 3,2 εκατομμύρια θανάτους κάθε χρόνο. Σε παγκόσμιο επίπεδο, ένας στους τρεις ενήλικες δεν είναι αρκετά κινητικά δραστήριος. Για τα παιδιά και τους εφήβους ο Π.Ο.Υ. συνιστά τουλάχιστον 60΄ καθημερινά, μέτριας-υψηλής έντασης φυσική δραστηριότητα, δηλαδή 60΄x 7=420΄/εβδομάδα. Για να γίνει ένα παιδί, φυσικά δραστήριο άτομο ως ενήλικας, και να “απολαμβάνει” επί μακρόν υγεία και καλύτερη ποιότητα ζωής, o πλέον κατάλληλος και αποτελεσματικός τρόπος είναι στα μαθητικά του χρόνια να αποκτήσει κατάλληλες γνώσειςκινητικές δεξιότητες και θετικές εμπειρίες από τη συμμετοχή του σε πλήθος φυσικών δραστηριοτήτων, στο πλαίσιο του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής.

Η “δια βίου άσκηση για υγεία και ποιότητα ζωής” που προάγεται από διεθνείς οργανισμούς υγείας, θεωρείται κυρίαρχος σκοπός των σύγχρονων προγραμμάτων Φυσικής Αγωγής στις περισσότερες χώρες του κόσμου και έχει ενταχθεί και στη χώρα μας στο αναλυτικό πρόγραμμα Φυσικής Αγωγής του Λυκείου (ΦΕΚ Β197/2015), του Νηπιαγωγείου (2014) και στα συμπληρωματικά αναλυτικά προγράμματα σπουδών, Δημοτικού και Γυμνασίου (2011). Ο σύγχρονος τρόπος ζωής έχει επιφέρει τεράστιες αλλαγές που αποτυπώνονται σε πολλά ερευνητικά δεδομένα και αφορούν την αλματώδη αύξηση της παιδικής/εφηβικής παχυσαρκίας στην Ελλάδα. Ο επιπολασμός του υπέρβαρου και της παχυσαρκίας, είναι αθροιστικά περίπου 40% με αποτέλεσμα τα Ελληνόπουλα να βρίσκονται, δυστυχώς, στις πρώτες θέσεις σε Ευρωπαϊκό επίπεδο. Ταυτόχρονα, με την αύξηση της παχυσαρκίας παρατηρήθηκε σημαντική μείωση στην καρδιοαναπνευστική αντοχή καθώς και μεγάλη αύξηση σοβαρών ασθενειών π.χ. παιδικός/εφηβικός σακχαρώδης διαβήτης.

Η διεθνής επιστημονική κοινότητα προτείνει 150΄ την εβδομάδα, μαθήματος Φυσικής Αγωγής στην Π/θμια και Δ/θμια Εκπαίδευση. Ωστόσο, στο Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα  στην Δ/θμια κυμαίνεται από 80΄ (Ε΄ και ΣΤ΄ τάξη) έως 120΄ (Α΄, Β΄, Γ΄ και Δ΄ τάξη) και στη Δ/θμια από 40΄ (Β΄ Λυκείου) έως 80΄ (Γυμνάσιο και Α΄ και Γ΄ Λυκείου). Είναι πράγματι χρόνος σημαντικά μικρότερος από τους αντίστοιχους άλλων Ευρωπαϊκών χωρών αλλά και από αυτόν που προτείνεται παγκοσμίως.

Παράλληλα, οι πρόσφατες έρευνες στη χώρα μας είναι αποκαλυπτικές. Το 38% των παιδιών δε συμμετέχει καθόλου σε εξωσχολικές αθλητικές δραστηριότητες, ενώ μόνο το 45% των μαθητών/-τριών αφιερώνει έστω και λίγο χρόνο καθημερινά για φυσική δραστηριότητα εκτός σπιτιού. Μόνο το 50% των αγοριών και το 35% των κοριτσιών, καλύπτουν τον συνιστώμενο χρόνο φυσικής δραστηριότητας, ενώ στο Λύκειο το ποσοστό αυτό μειώνεται περαιτέρω (40% των αγοριών και 25% των κοριτσιών αντίστοιχα). Στην Π/θμια εκπαίδευση, τις μέρες που στο πρόγραμμα του σχολείου συμπεριλαμβάνεται η Φυσική Αγωγή, το 86% των αγοριών και το 68% των κοριτσιών καλύπτουν τον συνιστώμενο χρόνο φυσικής δραστηριότητας. Επιπλέον, όταν οι μαθητές παρακολουθούν και το πρόγραμμα του Ολοήμερου σχολείου, τότε το σύνολο σχεδόν αυτών των μαθητών/-τριών καλύπτει τον συνιστώμενο χρόνο φυσικής δραστηριότητας. Σύμφωνα με τα παραπάνω αποτελέσματα, φαίνεται ότι ο απαιτούμενος χρόνος φυσικής δραστηριότητας των παιδιών καλύπτεται σχεδόν πλήρως εάν στο σχολικό πρόγραμμα συμπεριλαμβάνεται καθημερινά η Φυσική Αγωγή.Τέλος, τους τελευταίους 2,5 μήνες που όλοι ζήσαμε σε ιδιότυπο εγκλεισμό λόγω του κορονοϊού, η επιστημονική κοινότητα υποστήριξε με σθένος τη σωματική άσκηση-φυσική δραστηριότητα ως αντίδοτο στην κατάθλιψη και την αναπόφευκτη αύξηση της παχυσαρκίας, συμπεριλαμβάνοντάς την στις ελάχιστες επιτρεπόμενες δυνατότητες καθημερινής μετακίνησης, αναδεικνύοντας με αυτό τον τρόπο τη σημαντικότητα της φυσικής δραστηριότητας στη σωματική και ψυχική υγεία των πολιτών.

Συμπερασματικά, λαμβάνοντας υπόψη όλες τις διεθνείς συστάσεις αλλά και την αναγκαιότητα που προκύπτει από τα ευρήματα σύγχρονων ερευνών, σχετικά με την επαρκή συμμετοχή των παιδιών σε φυσική δραστηριότητα για τη διατήρηση και προώθηση της υγείας τους, είναι θεμελιώδες το Σχολείο να παρέχει τις δυνατότητες για καθημερινή φυσική δραστηριότητα σε όλη τη διάρκεια της μαθητικής ζωής των παιδιών. Άλλωστε, όπως είπε ο πατέρας της ιατρικής Ιπποκράτης “Κάλλιον το προλαμβάνειν ή το θεραπεύειν”, με ότι αυτό συνεπάγεται σε εξοικονόμηση τεράστιων πόρων στον τομέα της υγείας σε εθνικό επίπεδο.

Επομένως, θεωρείται αναγκαίο να συμπεριληφθούν στο παρόν νομοσχέδιο τα ακόλουθα:

  1. Η αύξηση των ωρών του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής σε τουλάχιστον τρεις ώρες την εβδομάδα, για όλες τις τάξεις της Π/θμιας και της Δ/θμιαςΕκπ/σης
  2. Η διδασκαλία του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής αποκλειστικά από Εκπαιδευτικούς κλάδου ΠΕ11, Φυσικής Αγωγής
  3. Η συμπερίληψη του βαθμού του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής στο απολυτήριο και μάλιστα με συντελεστή βαρύτητας για τις σχολές που προϋποθέτουν αθλητικές δοκιμασίες των υποψηφίων, όπως Σ.Ε.Φ.Α.Α., Σώματα Ασφαλείας και Στρατιωτικές Σχολές
  4. Το μάθημα της Φυσικής Αγωγής να τεθεί σαν βάση στο σχεδιασμό των νέων δραστηριοτήτων, όπως τα “Εργαστήρια Συμπεριφοράς” που προτείνονται για το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό σχολείο αλλά και σε ενδεχόμενες επεκτάσεις αυτών στη Δ/θμια εκπαίδευση, ως το πλέον κατάλληλο λόγω της πολυεπίπεδης παιδαγωγικής του διάστασης
  5. Η εισαγωγή του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής στο Νηπιαγωγείο και η διδασκαλία της από εκπαιδευτικό Φυσικής Αγωγής με παρουσία εκπαιδευτικού προσχολικής εκπαίδευσης
  6. Η τοποθέτηση εκπαιδευτικών Ειδικής/Προσαρμοσμένης Φυσικής Αγωγής στην Π/θμια και Δ/θμια Εκπαίδευση για μαθητές με αναπηρία, ως παράλληλη στήριξη στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής (μέχρι σήμερα γίνεται από ΠΕ70 ειδικής αγωγής).

 Οι Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου ΠΕ11- Φυσικής Αγωγής